Direktlänk till inlägg 9 april 2013

Starta företag

Av Anna-Karin Lindh - 9 april 2013 12:33

Nu är jag på väg att starta mitt företag och det ska heta Cerberos, precis som min hemsida gör. Jag har bestämt att födelsedagen för mitt företag så bli mån den 13 maj 2013 och fram till dess ska jag registrera den hos skatteverket, få F-skattesedel, få företagskonto och fortsätta göra reklam med mera. Det låter enkelt till en början. Nu känns det som om jag försökt gjort hjärnyoga med mina celler där jag provat positioner jag inte kan ta mig ur. Mina hjärnceller ligger ihopvikta, sammanpressade, framåt, åt sidan och resten är bara ihopkrullade. Jag har försökt begripa mig på när man ska betala moms och hur det går till vad ett beskattningsunderlag är. Har aldrig tidigare hört talas om ordet. Ringde Skatteverket och fick prata med en kvinna som förklarade för mig med siffror jag inte alls begrep. Det känns som om jag långsamt får grepp om saker och ting, men jag vill kunna saker och förstå allting nu! Det är en hel vetenskap att starta företag. Jag tänkte att jag ska ju inte ha en så stort företag från början utan låta saker och ting växa med tiden och därmed också kunskapen. Men det känns som om jag kastar mig ut i ett okänt av med okända begrepp. Ge mig en bunt meningar och be mig ta ut satsdelarna i dem istället! Det är tur att det finns internet, där man kan googla och människor som man kan ringa och fråga.


Vad Cerberos betyder förresten är att det är en symbol som kommer från den grekiska mytologin. Cerberos där är en trehövdad hund som vaktar dödsriket Hades. Detta mytologiska djur är också allseende. Jag känner mig långt ifrån allseende just nu. Men eftersom jag kommer att arbeta med mediumskap, korrekturläsning, skrivande och i framtiden djurkommunikation så tyckte jag att Cerberos var ett passande och fungerande namn. Hunden står där vid gränsen mellan de levande och döden. Jag i mig själv vet och kan inte så mycket, jag är bara kanalen för andevärlden. Jag har visserligen intutionen i mig själv, men när det gäller kontakten med andevärlden då är jag bara en kanal. Den trehövdade hunden är också en bra symbol för att det i företaget kommer att finnas lite olika verksamheter även om det går att hitta en gemensam nämnare. Som att jag vill skriva om mediala saker och hoppas att kunna hitta mediala författare där jag får gå in som korrekturläsare.


Även om det känns lite snurrigt nu, så kommer jag få ordning även på det här. En sak i taget, ett steg i taget. En dag kommer jag att förstå vad beskattningsunderlag är, även om det just nu känns som ett stort frågetecken. Men jag börjar förstå varför det finns så många revisionsfirmor. Det är för personer som jag, som så fort de tittar på siffror, inser att siffrorna börjar dansa schottis. ;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Lindh - 5 april 2013 18:04

Karin Boye skrev i sin dikt om att det gör ont när knoppar brister. Jag heter nu Lotusblomma, på riktigt, och med det menar jag att jag heter det också i folkbokföringen. Det är vår och jag är inne i en process där jag är som en knopp som snart ska t...

Av Anna-Karin Lindh - 9 februari 2012 13:53

Idag hörde jag av en händelse uttrycket att ta healing. I min värld har jag nog alltid tänkt att det heter att man får eller man tar emot healing. Men uttrycket satte spår i mig. Kanske är det jag som tänker fel, kanske inte. Om man jämför med liknan...

Av Anna-Karin Lindh - 10 januari 2012 22:18

Idag var jag borta en längre tid för att avsluta det hela med en kväll på Fagerliden med hockey. När jag hade kommit en bit hemifrån insåg jag det fansansfulla; min mobil var kvar hemma! Min sambo frågade om vi skulle vända, men jag bestämde mig för ...

Av Anna-Karin Lindh - 5 januari 2012 22:57

Herr katt bestämde sig för att det var dags att gosa lite innan det är natt och sovdags helt och hållet. När jag tittar på honom och tänker på hur mycket jag älskar honom så minns jag också alla de år vi har delat tillsammans. Han är nu en helt annan...

Av Anna-Karin Lindh - 30 december 2011 10:16

I går förmiddag upptäckte jag det för jag vet inte vilket gång i ordningen. Stjärna låg nere på hallgovlet och någonting var fel. Jag måste erkänna jag var på väg ut och var minst sagt stressad och lyssnade inte speciellt bra. Men jag reagerade tillr...

Ovido - Quiz & Flashcards