Direktlänk till inlägg 5 april 2013

Det gör ont när knoppar brister

Av Anna-Karin Lindh - 5 april 2013 18:04

Karin Boye skrev i sin dikt om att det gör ont när knoppar brister. Jag heter nu Lotusblomma, på riktigt, och med det menar jag att jag heter det också i folkbokföringen. Det är vår och jag är inne i en process där jag är som en knopp som snart ska till och blomma. Men ännu är det som om höljet inte vill falla av. Ännu så är det saker jag helt inte har förstått och därför kan det kännas tungt. Men, jag börjar känna av vårstrålarna och värmen och de stunderna är jag tacksam. Jag är nog mer tacksam för de stunderna nu än vad jag har varit förut, eftersom det har varit tungt en tid. Att bara sitta med en kopp kaffe i solen och vara. Det var sådant som jag förut inte hade tid med. Sådan som kändes oviktigt. Jag har värderat om mycket i mitt liv. Vad som är viktigt att göra, hur jag tänker om mig själv och andra. Jag tycker bättre om mig själv, är mer tillfreds med mig själv och även med andra. Det gör att det blir lugnare när vårsolen kommer. Men, ännu har jag inte förstått allt. Ibland snurrar tankarna och jag funderar och tänker. Därför uppskattar jag de lugna stunderna så mycket mer, när det är lugnt och skönt och tankarna inte snurrar och har sig. Processen är i full gång. Ännu har inte skalet trillat av helt. Det känns när knoppen ska slå ut och bli till en blomma. Men jag tvivlar inte på att det kommer.


Ja visst gör det ont när knoppar brister.Varför skulle annars våren tveka?Varför skulle all vår heta längtan  bindas i det frusna bitterbleka?Höljet var ju knoppen hela vintern.Vad är det för nytt, som tär och spränger?Ja visst gör det ont när knoppar brister,ont för det som växer                              och det som stänger.

Karin Boye


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Lindh - 9 april 2013 12:33

Nu är jag på väg att starta mitt företag och det ska heta Cerberos, precis som min hemsida gör. Jag har bestämt att födelsedagen för mitt företag så bli mån den 13 maj 2013 och fram till dess ska jag registrera den hos skatteverket, få F-skattesedel,...

Av Anna-Karin Lindh - 9 februari 2012 13:53

Idag hörde jag av en händelse uttrycket att ta healing. I min värld har jag nog alltid tänkt att det heter att man får eller man tar emot healing. Men uttrycket satte spår i mig. Kanske är det jag som tänker fel, kanske inte. Om man jämför med liknan...

Av Anna-Karin Lindh - 10 januari 2012 22:18

Idag var jag borta en längre tid för att avsluta det hela med en kväll på Fagerliden med hockey. När jag hade kommit en bit hemifrån insåg jag det fansansfulla; min mobil var kvar hemma! Min sambo frågade om vi skulle vända, men jag bestämde mig för ...

Av Anna-Karin Lindh - 5 januari 2012 22:57

Herr katt bestämde sig för att det var dags att gosa lite innan det är natt och sovdags helt och hållet. När jag tittar på honom och tänker på hur mycket jag älskar honom så minns jag också alla de år vi har delat tillsammans. Han är nu en helt annan...

Av Anna-Karin Lindh - 30 december 2011 10:16

I går förmiddag upptäckte jag det för jag vet inte vilket gång i ordningen. Stjärna låg nere på hallgovlet och någonting var fel. Jag måste erkänna jag var på väg ut och var minst sagt stressad och lyssnade inte speciellt bra. Men jag reagerade tillr...

Ovido - Quiz & Flashcards