Alla inlägg den 25 november 2011

Av Anna-Karin Lindh - 25 november 2011 08:46

Detta citat är hämtat från Bröderna Lejonhjärta och uttalas av Skorpan som egentligen inte är en speciellt modig person, men som ändå uför hjältedåd.


I det verkliga livet känns det som som om livet är långt ifrån ett äventyr eller saga. Jag tror att de flesta människor kämpar med svårigheter av olika slag. Det är citatet dyker ofta upp i huvudet på mig och jag tycker att det är applicerbart på fler situationer än när man ska utföra hjältedåd.


Å andra sidan så slogs ju brödernja Lejonhjärta mot en drake och det kan ju ses symboliskt. Alla har nog problem ibland som kan kännas som drakar att kämpa emot. Jag tycker inte att det är så viktigt att se till hur stora problemen är utan att istället se till hur människor kämpar. Det är lätt att känna sig ensam när man kämpar mot olika saker, vad det än må vara. En del människor kan behöva kämpa mot disk- och tvättberget som aldrig tycks minska och andra försöker få ekonomin att fungera. En del människor dras med värkande kroppar och andra med psykisk ohälsa. Just i den här mörka årstiden kan det vara svårt att förmå sig till att göra olika saker. Det är lätt att titta på grannen som alltid tycks hurtig och gör det där som man själv inte orkar.


Jag tror att vi ska försöka berömma oss själva lite mer för det vi faktiskt gör. Ibland gruvar man sig för saker och när man väl har gjort det där måstet är det så skönt att det är över. Ibland kanske man tycker att det inte var så stor sak det man gjorde, men ofta är det så.


Jag menar inte att om man inte gör de där sakerna och känner att man misslyckas är man en lort, det är mer att jag vill vända på det. Att man har rätt att vara stolt över sig själv. Det finns både små och stora saker att vara stolt över när man gör någonting bra. Och om man börjar fundera så gör man mer bra saker än vad man tror!


Carpe Diem eller fånga dagen som det heter på svenska ;)

Skapa flashcards